Przejdź do głównej zawartości

PHP cz.3 (Zasięg zmiennych , Instrukcje warunkowe , Pętle , Funkcje)



INSTRUKCJE WARUNKOWE

Wykorzystywane są do sprawdzania warunków . Dzięki temu w zależności od tego , czy dany warunek jest prawdziwy , czy nie mogą zostać wykonane różne bloki instrukcji 


INSTRUKCJA IF

Po słowie kluczowym if w nawiasie okrągłym umieszcza się warunek do sprawdzenia , a za nim (w nawiasie klamrowym) blok instrukcji do wykonania , gdy warunek jest prawdziwy . Dalej znajdziemy słowo kluczowe else , a za nim blok instrukcji , które zostaną wykonane , gdy warunek będzie fałszywy . Blok else jest opcjonalny . Instrukcje można dowolnie zagnieżdżać . 




OPERATOR WARUNKOWY

Operator warunkowy ma postać :
warunek ? instrukcja1 : instrukcja2
Oznacza to , że jeżeli warunek jest prawdziwy wykona się instrukcja1 , w przeciwnym razie zostanie wykonana zostanie instrukcja2 



INSTRUKCJA SWITCH

Pozwala w przejrzysty , oraz wygodny sposób sprawdzić ciąg warunków i wykonywać różny kod w zależności od tego , który warunek jest spełniony . W nawiasie następującym po switch może pojawić się dowolne wyrażenie 



PĘTLE

Pętle pozwalają na wykonywanie powtarzających się czynności . W PHP występują 4 rodzaje pętli :
-Typu for 
-Typu while
-Typu do while
-Typu foreach

PĘTLA TYPU FOR


I wyrażenie - wyrażenie początkowe stosowane do zainicjalizowania zmiennej używanej jako licznik liczby wywołań pętli
II wyrażenie - Określa warunek , który musi być spełniony 
III wyrażenie - Służy do modyfikacji zmiennej będącej licznikiem

PRZYKŁAD I



PRZYKŁAD II



PĘTLA WHILE

Pętla typu while , podobnie jak pętla for , służy do wykonywania powtarzających się czynności . Pętle for wykorzystuje się , gdy liczba powtarzanych operacji jest znana przed wejściem do pętli . Natomiast pętli while , gdy liczby powtórzeń nie znamy . Jest to jednak podział umowny . 
Instrukcje są wykonywane dopóki wyrażenie warunkowe jest spełnione 



PĘTLA TYPU DO WHILE


Jest to odwrotność pętli while . Pętla tego typu wykona się przynajmniej raz . Warunek jest sprawdzany po każdym przebiegu pętli . 



PĘTLA TYPU FOREACH

Wykorzystuje się ją do uzyskania kolejnych elementów tablicy lub składowych obiektu .

PRZYKŁAD I





Aby uzyskać dodatkowo nazwy indeksów , trzeba skorzystać z drugiej konstrukcji pętli foreach

PRZYKŁAD II



INSTRUKCJA BREAK

Została przedstawiona przy okazji omawiania instrukcji switch . Przerywa wykonywanie pętli 

INSTRUKCJA CONTINUE

Instrukcja continue powoduje przejście do kolejnej iteracji 

FUNKCJE

Funkcja może przyjmować dowolna ilość wartości

PRZYKŁAD I





ZASIĘG ZMIENNYCH

Są to inaczej miejsca , w których dana zmienna jest dostępna . Zmienne w PHP mogą być lokalne , globalne , i superglobalne . 

ZMIENNE GLOBALNE

Funkcje nie mają bezpośredniego dostępu do zmiennych globalnych . 

ZMIENNE SUPERGLOBALNE

Te zmienne możemy wykorzystać wewnątrz funkcji 

ZMIENNE LOKALNE

Są to zmienne dostępne jedynie wewnątrz funkcji , w której zostały zdefiniowane 




PRZEKAZYWANIE WARTOŚCI PRZEZ REFERENCJE



ZMIENNA LISTA ARGUMENTÓW 

Lista argumentów funkcji może być zmienna . Do obsłużenia takich sytuacji przydatne są funkcje : 

func_num_args  - udostępnia faktyczną liczbę argumentów 
func_get_arg - udostępnia argument o podanym numerze
func_get_args - udostępnia liczbę wszystkich argumentów w postaci tablicy 




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

HTML - WSTĘP

DEFINICJA Jest to hipertekstowy język znaczników , wykorzystywany do tworzenia dokumentów hipertekstowych HISTORIA W 1980 fizyk Tim Berners-Lee , pracujący dla ośrodka naukowo-badawczego CERN , stworzył prototyp hipertekstowego systemu informacyjnego - ENQUIRE . System wykorzystywano do organizowania i udostępniania dokumentów związanych z badaniami naukowymi . Rewolucyjność pomysłu polegała na tym , że użytkownik posługując się odnośnikami , mógł z jednej lokalizacji przeglądać dokumenty fizycznie znajdujące się w innych miejscach na świecie . Pierwsza publicznie dostępna , specyfikacja języka HTML nazwana HTML Tags została zamieszczona przez Barnersa-Lee w 1991 roku . Zawierała 22 znaczniki , tworzące początkowy pierwszy szkielet HTML-a . Obecna najnowsza wersja to HMTL 5 . Logo HTML 5  Źródło : wikipedia.org

PHP cz.4(Komentarze , Typy danych , Operatory)

KOMENTARZE W kodzie PHP możemy stosować komentarze , tak jak w większości innych języków programowania . Są one ignorowane i przetwarzane podczas działania skryptu . Do wyboru mamy trzy rodzaje komentarzy : -komentarz blokowy -komentarz jednowierszowy -komentarz jednowierszowy uniksowy KOMENTARZ BLOKOWY Zaczyna się od znaku /* , a kończy na znaku */ . Wszystko to co znajduje się pomiędzy tymi znacznikami jest traktowane jako komentarz . Należy pamiętać , że komentarzy tego typu , nie wolno zagnieżdżać  KOMENTARZ JEDNOWIERSZOWY Ten typ komentarza został zaczerpnięty ze składni takich języków , jak C++ . Rozpoczyna się on od znaków // , i kończy w bieżącej linii skryptu .  KOMENTARZ JEDNOWIERSZOWY UNIKSOWY Ma takie samo działanie jak komentarz jednowierszowy , jedynie jego wygląd jest inny  ZMIENNE W PHP Pozwalają przechowywać dane . Każda zmienna posiada nazwę oraz typ . Nazwa to id , dzięki któremu możemy odwoływać się do...

Java Podstawy cz.2 - Komentarze , Typy danych , Operatory

Komentarze Podobnie jak w większości języków programowania , nie są uwzględniane przez kompilator . W Javie są trzy rodzaje komentarzy : -Najczęściej stosowana metoda stosowania komentarzy to użycie znaków // . Komentarz ten kończy się w tej samej linii . -Komentarz blokowy . Zaczyna się od sekwencji znaków /* , a kończy sekwencją znaków */  -Trzeci rodzaj komentarza służy do automatycznego generowania dokumentacji . Komentarz ten zaczyna się od sekwencji znaków /** , a kończy sekwencją znaków */ Typy danych W Javie istnieje osiem podstawowych typów danych . Cztery z nich reprezentują liczby całkowite . Dwa typy liczby rzeczywiste , jeden o nazwie char zarezerwowano dla znaków , zaś ostatnim jest typ logiczny boolean , który przyjmuje dwie wartości : true lub false  Typy Całkowite Przechowują liczby pozbawione części ułamkowej . Zaliczają się do nich także wartości ujemne . int - Pojedyncza zmienna zajmuje 4 bajty . Zakres liczb od -2 147...