Przejdź do głównej zawartości

PHP cz.6(Programowanie Obiektowe)



KLASY

Zmienne przechowywane w obiekcie nazywamy polami , natomiast funkcje metodami . Postać obiektu opisuje konstrukcja nazywana klasą .Klasa może zawierać dowolną liczbę zmiennych i metod . 


Klasa zawiera 2 pola $marka(przechowuje markę auta) , $cena(przechowuje cenę auta) , oraz jedną metodę show() . Gdy jest zdefiniowana klasa , można na jej podstawie tworzyć obiekty . Aby utworzyć nowy obiekt , należy użyć operatora new np. new nazwa_klasy() . 

ODWOŁANIA DO SKŁADOWYCH

Dostęp do składowych uzyskamy za pomocą operatora -> . Jeśli utworzymy obiekt $obj1 , dostęp do jego pól będzie możliwy dzięki konstrukcji $obj1 -> $nazwa_pola , natomiast do metod $obj1 -> nazwa_metody(argumenty_metody) . 



THIS

Aby odwołać się do składowych klasy wewnątrz metody potrzebne jest słowo this .



KONSTRUKTOR

Są to specjalne metody , które są wykonywane podczas tworzenia obiektów danej klasy np. przypisują początkowe wartości polom obiektu . 



DESTRUKTOR

Jest to przeciwieństwo konstruktorów .  Zawiera metody wykonywane gdy obiekt jest niszczony , usuwany z pamięci . 


DZIEDZICZENIE

Jest to przejmowanie przez klasę właściwości innej klasy . W PHP wykonywane jest za pomocą słowa extends . Klasa potomna przejmuje wszystkie właściwości klasy bazowej , oraz może dodawać swoje własne . 

AUTOMATYCZNE ŁADOWANIE KLAS 


MODYFIKATORY DOSTĘPU

Składowe klasy muszą mieć określony sposób dostępu . W PHP wyróżnia się trzy takie modyfikatory :
public - dostęp publiczny , dostęp do tych składowych jest nieograniczony , można się do nich dowolnie odwoływać
protected - dostęp chroniony , jest ograniczony do klasy , w której są zdefiniowane , oraz do klas pochodnych
private - dostęp prywatny -, jest ograniczony do jednej klasy , w której są zdefiniowane

WYJĄTKI

Konstrukcje programistyczne służące do obsługi sytuacji wyjątkowych . PHP obsługuje wyjątki , począwszy od wersji 5 . 

ZGŁASZANIE WYJĄTKÓW

Wyjątek może zostać zgłoszony za pomocą metody throw . Oprócz throw dostępnych jest kilka metod :
getMessage - zwraca komunikat powiązany z danym wyjątkiem 
getCode - zwraca kod powiązany z danym wyjątkiem
getFile() - zwraca nazwę pliku , w którym wystąpił dany wyjątek
getLine - zwraca numer linii kodu , w której wystąpił dany wyjątek


PRZECHWYTYWANIE WYJĄTKÓW

Do przechwytywania wyjątków służy instrukcja try catch .  




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

HTML - WSTĘP

DEFINICJA Jest to hipertekstowy język znaczników , wykorzystywany do tworzenia dokumentów hipertekstowych HISTORIA W 1980 fizyk Tim Berners-Lee , pracujący dla ośrodka naukowo-badawczego CERN , stworzył prototyp hipertekstowego systemu informacyjnego - ENQUIRE . System wykorzystywano do organizowania i udostępniania dokumentów związanych z badaniami naukowymi . Rewolucyjność pomysłu polegała na tym , że użytkownik posługując się odnośnikami , mógł z jednej lokalizacji przeglądać dokumenty fizycznie znajdujące się w innych miejscach na świecie . Pierwsza publicznie dostępna , specyfikacja języka HTML nazwana HTML Tags została zamieszczona przez Barnersa-Lee w 1991 roku . Zawierała 22 znaczniki , tworzące początkowy pierwszy szkielet HTML-a . Obecna najnowsza wersja to HMTL 5 . Logo HTML 5  Źródło : wikipedia.org

PHP cz.4(Komentarze , Typy danych , Operatory)

KOMENTARZE W kodzie PHP możemy stosować komentarze , tak jak w większości innych języków programowania . Są one ignorowane i przetwarzane podczas działania skryptu . Do wyboru mamy trzy rodzaje komentarzy : -komentarz blokowy -komentarz jednowierszowy -komentarz jednowierszowy uniksowy KOMENTARZ BLOKOWY Zaczyna się od znaku /* , a kończy na znaku */ . Wszystko to co znajduje się pomiędzy tymi znacznikami jest traktowane jako komentarz . Należy pamiętać , że komentarzy tego typu , nie wolno zagnieżdżać  KOMENTARZ JEDNOWIERSZOWY Ten typ komentarza został zaczerpnięty ze składni takich języków , jak C++ . Rozpoczyna się on od znaków // , i kończy w bieżącej linii skryptu .  KOMENTARZ JEDNOWIERSZOWY UNIKSOWY Ma takie samo działanie jak komentarz jednowierszowy , jedynie jego wygląd jest inny  ZMIENNE W PHP Pozwalają przechowywać dane . Każda zmienna posiada nazwę oraz typ . Nazwa to id , dzięki któremu możemy odwoływać się do...

Java Podstawy cz.2 - Komentarze , Typy danych , Operatory

Komentarze Podobnie jak w większości języków programowania , nie są uwzględniane przez kompilator . W Javie są trzy rodzaje komentarzy : -Najczęściej stosowana metoda stosowania komentarzy to użycie znaków // . Komentarz ten kończy się w tej samej linii . -Komentarz blokowy . Zaczyna się od sekwencji znaków /* , a kończy sekwencją znaków */  -Trzeci rodzaj komentarza służy do automatycznego generowania dokumentacji . Komentarz ten zaczyna się od sekwencji znaków /** , a kończy sekwencją znaków */ Typy danych W Javie istnieje osiem podstawowych typów danych . Cztery z nich reprezentują liczby całkowite . Dwa typy liczby rzeczywiste , jeden o nazwie char zarezerwowano dla znaków , zaś ostatnim jest typ logiczny boolean , który przyjmuje dwie wartości : true lub false  Typy Całkowite Przechowują liczby pozbawione części ułamkowej . Zaliczają się do nich także wartości ujemne . int - Pojedyncza zmienna zajmuje 4 bajty . Zakres liczb od -2 147...